La CUP de Vilassar treballem de valent

La CUP ha presentat fins a 51 al·legacions al Reglament Orgànic Municipal i al Reglament de Participació

Aquest dijous 30 de juny s’aprovarà al ple municipal de manera definitiva el  Reglament Orgànic Municipal (ROM) i el Reglament de Participació Ciutadana. La CUP hem treballat de valent per millorar-los i a continuació us expliquem com ho hem fet.

Aquests dos reglaments van ser aprovats inicialment en el ple del mes de febrer. Aleshores la CUP ja havíem llegit els reglaments i vam expressar la nostra disconformitat, apuntant que aquells textos elaborats per l’equip de govern eren clarament insuficients per assolir uns mínims que la CUP creiem indispensables, on vèiem molta feina a fer, molt camí per recórrer i la possibilitat que tot i no ser aquells reglaments que la CUP hagués desitjat, s’assolissin aquells mecanismes i obligacions de l’ajuntament vers la ciutadania per garantir una major qualitat democràtica, tant interna (de l’ajuntament i els grups polítics municipals) com per la població, les entitats i els col·lectius i eixamplar els mecanismes de participació directa de la ciutadania en els afers públics.

Tot i ser la tercera força a l’ajuntament hem estat el grup de l’oposició que més intensament ha treballat aquests reglaments, de manera propositiva,  presentant fins a 51 al·legacions.

Què ha proposat la CUP Vilassar per millorar aquests reglaments?

Reglament Orgànic Municipal

Hem presentat 17 al·legacions que buscaven:
a) Apostar per la proximitat de l’ajuntament a la ciutadania: obrir la possibilitat de fer els plens a diferents espais del poble si calia, augmentar els terminis d’accés a la informació, facilitar la participació de col·lectius i ciutadania al ple de l’ajuntament.
b) Augmentar la transparència: Ampliar i definir els espais de publicitat dels acords que es prenen al ple, disposar d’informació en "format obert", etc..
c) Apostar per una estructura més horitzontal de l’administració: Reduint les funcions de l’alcalde i limitant el caràcter jeràrquic d’algun dels seus òrgans.

Reglament de Participació

Hem presentat 34 al·legacions que buscaven:
a) Apostar per la democràcia directa com a mecanisme per superar la limitada democràcia representativa que es practica a dia d’avui. A més complementant els mecanismes de democràcia participativa que no garanteixen una participació efectiva. Provocant una major participació i decisió de la ciutadania mantenint la responsabilitat dels polítics en la correcta gestió dels assumptes públics.
b) Aprofundir en alguns aspectes de la democràcia participativa per aconseguir que la utilització d’aquests mecanismes tinguin una utilitat real.
c) Afinar algunes qüestions procedimentals per garantir un participació real i efectiva en consells i altres òrgans habilitats.

La feina realitzada de la CUP ha perseguit en tot moment augmentar els nivells de qualitat democràtica, transparència i accés a la informació, apostant per superar l’actual marc de democràcia representativa i participativa, avançant cap  un nou concepte de democràcia directa. Aquest model que plantegem -la democràcia directa- va molt més enllà de fer participar la ciutadania, a nivell individual o de manera organitzada en col·lectius, associacions o entitats: busca empoderar, implicar i garantir una real presa de decisions per part de la ciutadania dels assumptes públics. Creiem que ja no val decidir cada quatre anys. Ja és sabut que l'actual equip de govern no aposta cap aquest model i s’excusa  amb el següent argument:  "fer decidir la població significa desposseir de responsabilitats les funcions polítiques dels qui estan governant". Des de la CUP creiem que hi ha maneres i maneres de fer, evidentment nosaltres apostem per anar un pas més enllà i aquesta és la nostra voluntat.

Democràcia directa, transparència i horitzontalitat a l'eix de les nostres propostes