Motius per a aprovar les retribucions 2019

Al ple extraordinari del dia 4 de juliol es va donar compte del cartipàs municipal i es van aprovar les retribucions de regidores per al mandat 2019-2013, fet previst segons l'ordenament legal vigent.

Des de la CUP considerem que la política municipal ha de ser vocacional i no estrictament professional. S’ha de considerar com un servei públic, al ciutadà i al poble realitzat durant un temps limitat.

Creiem que qualsevol persona ha de tenir la possibilitat d’exercir els seus dret polítics i això significa, entre altres, que s’han de garantir les condicions necessàries per poder presentar-se com a càrrec electe. En conseqüència, defensem que tots els càrrecs electes tinguin un sou digne, sinó estaríem limitant l’accés a la política institucional a aquelles persones d’alt poder adquisitiu, que es poden permetre el luxe de no treballar o no tenir ingressos durant quatre anys, en detriment de les classes populars. Per una altre banda, tampoc pot ser que les persones que estiguin desenvolupant un càrrec polític, ho facin per enriquir-se o cobrant sous desorbitats. En aquest sentit, s’ha de buscar un equilibri i per això la CUP va elaborar un codi ètic, el qual expressa directament, la limitació de mandats i la limitació de sous.

En concret, el sou màxim per un càrrec polític de la CUP son, com a màxim, 2,5 vegades el Salari Mínim interprofessional (SMI, de 12.600€ bruts/any en el 2019). Això son 2.250€ bruts/mes, o el que és el mateix, 31.500€ bruts/any. Aquí Vilassar, les dues regidores a l’oposició de la CUP, durant el mandat 2015-2019, les seves dietes o indemnitzacions de 375€ bruts/mes i 300€ bruts/mes les han donades íntegrament al partit, sense elles cobrar res. A Vilassar els regidors a l’oposició no cobren sous, sinó dietes per assistència als plens o a la comissió informativa.

Dit això, la decisió d’aprovar amb un «SI CRÍTIC» les retribucions del mandat actual ve donada pels següents motius:

1. Han acceptat una esmena proposada per la CUP per a reduir la quantitat per assistència a les Juntes de govern (que es celebren quinzenalment) de 420€ bruts a 300€ bruts per assistència. Així, s’equipara amb la quantitat per assistència al ple (màxim òrgan municipal), que també és de 300€ bruts. D’aquesta manera es redueix la pràctica de sous encoberts a traves d’indemnitzacions.

2. El sou de l’alcaldessa i dels regidors, és manté, no hi han pujades més enllà de les de l’IPC corresponent. L’alcaldessa cobrarà un sou de 37.026,41€ bruts/any a dedicació complerta, el mateix sou proporcional que l’anterior alcalde tenia amb dedicació parcial del 64%. El sou de l’actual alcaldessa representa 2,94xSMI, lleugerament per sobre dels 2,5 que defensem la CUP, però considerem que no és una quantitat excessiva i que el codi ètic, és un codi de partit, és a dir, propi de la CUP i no dels altres partits, que està clar, que no comparteixen. Aquest va ser el principal motiu pel qual vam expressar el nostre vot favorable com a «CRÍTIC».

3. Correspon a l’equip de govern (la CUP estem a l’oposició) d’organitzar-se com ells creguin oportú i també, la decisió d’augmentar o disminuir les dedicacions dels regidors a jornades complertes o reduïdes per tal d’optimitzar-ne la gestió i el servei al municipi. Entenem i és comprensible, que amb un govern de només 5 regidors, s’hagi d’augmentar la dedicació d’aquests. En aquest cas, l’equip de govern ha decidit augmentar únicament a jornada complerta la dedicació de l’alcaldessa, els regidors continuen a temps parcial. El sou dels regidors és de 14.630,17€ bruts/any a dedicació parcial, a jornada complerta serien 22.860€ bruts/any, el 1,80xSMI, per sota dels màxims del 2,5 del codi ètic de la CUP. És més, el comput global del total de retribucions disminueix, al ser un govern amb minoria de només 5 regidors, envers els 7 de l’anterior mandat.

4. En línies comparatives, les retribucions d’aquest consistori estarien per sota de la mitjana de municipis del Maresme. En l’actualitat són vigents els topalls màxims establerts pel Reial Decret llei 24/2018, de 21 de desembre, pel qual s’aproven mesures urgents en matèria de retribucions en l’àmbit del sector públic, en el qual es va fixar el límit de 47.759,30€ bruts/any per a poblacions entre 5.001 i 10.000 habitants, com Vilassar. Els 37.026,41€ bruts/any aprovats estan molt per sota dels topalls màxims marcats per la llei.

I creiem totalment demagògic, que alguns quan estan a l’oposició es queixen sistemàticament dels sous de l’equip de govern (recurs fàcil i populista) i quan ells governen, llavors ho troben bé o inclús, els sembla insuficient. Solen ser, formacions polítiques que no tenen codi ètic i si el tenen no especifica limitar els sous dels càrrecs electes, el que els permet, segons els seus interessos posicionar-se a favor o en contra, com més els convingui.

Per acabar, dirigim un missatge a totes les persones que, com nosaltres, es preocupen i troben de gran importància les retribucions econòmiques que perceben els polítics, i és que a l’hora de votar a les diferents formacions polítiques ho facin per aquelles que contemplin en el seu propi codi ètic la limitació de sous dels càrrecs electes. Si la nostra candidata a l’alcaldia hagues estat alcaldessa, el seu sou, com a màxim, hagués estat de 31.500€ bruts/anuals, el 2,5xSMI.