Ple ordinari de juliol i Junta General de Viserma

El passat dijous 23 de juliol de 2015 es va celebrar a les 19.30h la Junta General de l'Empresa Municipal Viserma Serveis i Manteniments S.L.U. on la CUP hi te representació amb les seves dues regidores. En aquesta ocasió a la Junta General es portaven a aprovació els comptes de l'exercici econòmic 2014 que compten amb un informe favorable de l'auditor i el gerent de l'empresa.

Des de la CUP vam analitzar els comptes (adjuntats al final de l'article) que es duien a aprovació com també l'informe favorable dels tècnics (també adjuntat). Davant del pronunciament favorable d'aquests últims i la no representació de la CUP durant tot aquest 2014 (al no tenir representació política a l'Ajuntament, per tant tampoc a la Junta General de Viserma), vam decidir abstenir-nos. Els comptes s'haurien d'haver presentat a principis d'aquest any com és preceptiu i així els hagués pogut aprovar el Consistori anterior, responsablede la gestió, i no l'actual. Així ho vam manifestar en la nostra intervenció.

Així mateix vam aclarir quin serà el nostre paper dins el Consell d'Administració de l'Empresa: estar plenament informats vigilant les decisions que s'hi prenguin i fiscalitzant l'acció de l'empresa. En cap cas col·laborant en la seva direcció, ni fent-nos corresponsables d'exercicis anteriors.

Els comptes es van aprovar amb 7 vots a favor d'ARA i 6 abstencions de CUP, CiU, PP i PSC.

Seguidament a les 20h es va iniciar el primer Ple ordinari d'aquesta nova legislatura. Els primers punts, de tràmit, van ser aprovats per tots els grups:

1. Acta de la sessió del dia 13 de juny.

2. Xifra de població: 8964 habitants a 1 de gener.

3. Festes locals de 2016 (29 d'abril - Festa Major de Sants Màrtirs i 25 d'agost - Festa Major de Sant Genís)

4. Resolució dels recursos de reposició interposats contra la Relació de Llocs de Treball. Es tractava de la conclusió del procés d'elaboració de la Relació de Llocs de Treball (RLLT) que es va iniciar per l'anterior equip de govern. Després d'haver-se aprovat definitivament a l'anterior legislatura, 3 treballadors de l'Ajuntament van interposar recursos de reposició a tres descripcions de llocs de treball (l'inspector de la policia, el conductor - zelador i el gestor energètic). En aquest punt la CUP vam preferir abstenir-nos per no haver participat en tot el procés d'elaboració de la RLLT al llarg de la legislatura passada (al no tenir encara representació a l'ajuntament).

Aprovada la resolució amb 7 vots a favor d'ARA i 6 abstencions de la resta de grups.

5. Aprovació inicial de l'ordenança reguladora d'obres subjectes al règim de comunicació prèvia.

La CUP veu amb bons ulls tot allò que faci referència a l'agilització dels tràmits administratius que facilitin la relació i comunicació de la ciutadania amb l'ajuntament. En aquest cas es tractava de simplificar els tràmits per poder fer obres considerades "menors". Amb l'objectiu de garantir que es protegien efectivament tots els elements catalogats vam proposar explicitar-ho mitjançant una esmena, cosa que es va acceptar.

Aquesta aprovació és inicial per tant tota aquella persona interessada te un termini per poder-hi fer al·legacions si així ho creu oportú.

6. Aprovació inicial de les Bases reguladores als ajuts a la realtzació d'obres de reforç estructural en edificis residencials afectat d'aluminosi.

Des de la CUP no podem aprovar aquesta subvenció atorgada ad hoc. Si fos de caràcter permanent i general, i amb la forma d'exempció o bonificació de taxes i impostos seria acceptable, a més cal tenir en compte que altres administracions ja atorguen subvencions per a aquests casos. Per aquests motius la CUP vam votar-hi en contra.

Aquest punt va quedar aprovat de manera inicial, és a dir que s'hi poden presentar alegacions dins un termini establert.

7. Moció de la CUP «de l'auditoria ciutadana».

Tal i com ens vam comprometre a la campanya electoral de les passades eleccions municipals, la CUP vam presentar al primer Ple ordinari una moció que iniciés els tràmits necessaris per tal de desenvolupar una Auditoria Ciutadana del Deute. La seva realització no és contradictòria amb el fet que més endavant o paral·lelament es pugui dur a terme una auditoria externa.

La intenció amb que impulsem aquesta iniciativa és la d'aclarir d'una vegada per totes quins han estat els orígens del deute municipal i que tothom n'estigui informat d'una manera entenedora, així com destriar quina part d'aquest deute és legítim (és a dir, s'ha contret per realitzar accions d'interès general) o il·legítim (prové dels abusos bancaris que incrementen els interessos de finançament o d'altres decisions preses d'esquena al poble).

Un exemple de deute il·legítim són els costos financers del Pla de Pagament a Proveïdors 2012 impulsat pel Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, els quals, com diem a la moció, «han estat fortament qüestionats pels seus elevats interessos (el 5,939% inicial), mentre que les entitats bancàries que el financen –rescatades amb diners públics de tots els contribuents– ho fan amb diners públics que han rebut a un interès inferior a l’1%; fins al punt que aquest qüestionament ha portat a l’estat espanyol a establir transitòriament per a l’exercici 2015 un tipus d’interès del 0%, establert a la disposició addicional setena del Real Decreto-Ley 17/2014, de mesures de sostenibilitat financera de les comunitats autònomes i entitats locals». O sigui que les entitats locals estaven obligades a pagar els bancs un 5% de benefici net, i l'escàndol va ser tan gran que el mateix Ministeri s'ha fet enrere.

És important remarcar que la feina recaurà en la ciutadania que s'haurà d'organitzar en un Observatori Ciutadà Municipal com a eina per analitzar els comptes. Es crearà un Grup de Treball on hi seran representats tècnics, grups municipals i els veïns que vuguin formar l'esmentat Observatori Ciutadà Municipal.

La moció es va aprovar fent un esforç de consens per part de tots els grups, cosa que ens sembla de gran importància, per 12 vots a favor d'ARA, CUP, CiU, PSC i 1 abstenció de PP.

8. Aprovació inicial de l'Avantprojecte del Pla d'Actuació Municipal.

L'equip de govern va aportar una moció on proposava l'aprovació inicial d'un avantprojecte d'un Pla d'Actuació Municipal (PAM) on s'estableixen unes línies polítiques genèriques que regeixin l'actuació del govern municipal al llarg d'aquests 4 anys de mandat.

No hem participat de l'elaboració d'aquest avantprojecte, i no estem segurs que en el seu estat actual fos necessària la seva aprovació en el ple. Malgrat això, trobem encertat que s'elabori un Pla d'Acció Municipal i així ho portàvem al nostre programa. Hi veiem molts punts en comú precisament amb el nostre programa electoral.

A més a més, vèiem molt justos els terminis d'aprovació, tenint en compte que ara entrem al mes d'agost i al setembre tindrem unes eleccions cabdals en el futur del país. Per tant, vam proposar una ampliació dels terminis per a la seva elaboració, cosa que va ser acceptada.

La posició del Grup Municipal de la CUP va ser, en conseqüència, d'un sí crític. La CUP treballarà per aportar-hi el màxim possible i introduir-hi polítiques presents al nostre programa, com la remunicipalització de la gestió de l'aigua, entre d'altres.

La moció es va aprovar amb 9 vots a favor (ARA, CUP i PSC) i l'abstenció de la resta.

9. Designació dels representants dels grups de l'oposició a diferents consells.

En aquest punt es va recuperar del Ple anterior la moció on es designaven els diferents representants a les diverses comissions de seguiment; faltava designar un representant de l'oposició per les següents comissions:

• Comissió Executiva del Consorci del Centre Teatral i Cultural La Massa: finalment es va aprovar al Ple que sigui la Junta General de la mateixa entitat qui esculli el representant de la oposició de l'ajuntament que ha d'estar a la Comissió Executiva.
  • Es va aprovar que sigui la Mª Àngels Bosch (PSC) qui representi l'oposició de l'ajuntament a la Comissió de seguiment de la concessió del Mercat de Can Robinat.
  • Es va aprovar que sigui l'Enric Miralles (CUP) qui representi l'oposició de l'ajuntament a la comissió per desenvolupar el projecte de la masoveria jove de Vilassar de Dalt.

Tot això per unanimitat de tots els grups de l'oposició: CUP, CiU, PP, PSC

10 i 11. Donar compte dels informes de morositat del primer i del segon trimestres de 2015 (aquests punts no se sotmeten a votació).

12. Assabentar dels decrets d'alcaldia (aquest punt no se sotmet a votació).

13. Precs i Preguntes.

Les preguntes del nostre Grup van ser en aquesta oportunitat:

1) «El dia 8 de juliol vam presentar una instància per conèixer la despesa de l'ajuntament en diferents actes que s'han fet recentment al poble i encara no se'ns ha contestat. Valorem molt aquests actes, i tant Revela-T, com Vilazari 978 són de molt interés per al poble i no tenim res a objectar a la seva realització. No obstant això, voldríem saber si s'ha fet un estudi cost-benefici d'aquests festivals per saber quins son els ingressos i les despeses reals».

2) «La festa del Barri del Pi, celebrada recentment amb molt d'èxit, ha comptat amb una notable col·laboració municipal en la seva organització. Ens agradaria saber si és intenció de l'equip de govern tenir la mateixa col·laboració amb la resta de barris per a les seves festes».

Informarem de les respostes a aquestes qüestions quan es concretin.

NOTA: tota la documentació adjuntada és la informació a la que la CUP ha tingut accés abans de que es realitzés el Ple, és per això que pot estar subjecte a algunes modificacions o esmenes realitzades pels Grups Municipals.