Posició de la CUP sobre el Complex Funerari projectat a Vilassar de Dalt

Antecedents
A les eleccions del 2011 el GEVD portava al seu programa electoral la creació d’un nou cementiri mancomunat i de gestió pública (ja feia anys que a Vilassar es parlava d’aquesta idea i la pròpia CUP també ho portàvem al nostre programa) Però en cap cas els partits que formen actualment el govern no proposaven a 2011 un projecte com aquest.
El 2014 finalment s’aprova la creació d’un nou complex funerari. Aquella proposta de cementiri mancomunat amb el nou govern es converteix en un cementiri, tanatori i forn crematori de gestió privada mitjançant concessió.
El projecte
Durant l'estiu passat i arran de l'aprovació pel ple de la concessió a l'empresa Complex Funerari del Maresme, S.L. és quan el poble es va adonar de la magnitud del problema. Les veus crítiques anaven creixent i l’equip de govern va fer una reunió informativa a Can Rafart. En la nostra intervenció allà vam qüestionar el projecte i ja vam demanar una consulta vinculant perquè el poble decidís. Davant l'allau d'opinions contràries al projecte plantejades pels veïns l'alcalde va accedir a fer-la. En el següent ple es va aprovar la creació d’una comissió de seguiment del complex funerari formada pels grups polítics presents al consistori més la CUP i la plataforma Pro-Vallmorena.
La CUP ha participat a totes les convocatòries de la comissió fins la data: tres reunions deliberatives i dues visites, una als establiments funeraris de Sitges i de Viladecans i una altra al nostre cementiri actual. A més hem tingut una reunió bilateral amb l’alcalde Xavier Godàs i una altra amb la plataforma Pro-Vallmorena. Per altra banda hem mantingut diverses trobades dels partits polítics i veïnes que estem en contra del complex.
La CUP de Vilassar, després d'estudiar la documentació aportada pel govern municipal, de les sessions de la comissió i amb l'ajut de professionals en la gestió municipal ens reafirmem en la nostra posició contrària al projecte en el seu conjunt.
La nostra posició

• S’hauria d’haver dut a terme un procés participatiu previ a l'aprovació d'aquest projecte ja que aquest té prou importància i els seus efectes són a llarg termini. Ja que no s’ha fet, és obligat fer el més aviat possible una consulta políticament vinculant d’acord amb la llei i el reglament de participació ciutadana aprovat pel mateix ajuntament. Degut a la pressió de plataformes, partits i veïns, l'ajuntament s'ha vist forçat a fer ja una convocatòria de consulta. Tot i això l'equip de govern només vol preguntar pel crematori per poder deixar viva la resta del projecte. Com a CUP exigim a l'ajuntament que la consulta inclogui el conjunt del complex funerari: crematori, ubicació, concessió i forma de gestió.
  • Actualment el cementiri és propietat del bisbat i és gestionat directament per l’ajuntament, amb la qual cosa aquest pot fixar unes taxes públiques a preus de cost. El règim de concessió administrativa previst per al nou equipament significarà que les taxes es fixaran (segons afirma el plec de condicions) a preus de mercat, i hauran d’incloure el benefici industrial de l’empresa privada titular. Resumint: el preu dels serveis s’encariran amb tota probabilitat. Encara no disposem de tarifes, però ja sabem que el lloguer a 50 anys d'un nínxol (que segons les Ordenances Fiscals de 2015 ara val 1084€) l'empresa té previst cobrar-lo a 2500€. A d'altres llocs passa el mateix: per exemple, el cost d’un enterrament tipus a la ciutat de Girona (gestió indirecta-privada) és de 7200€ mentre que a Terrassa (gestió directa-pública) és de 3700€. El model de gestió sí importa.
  • L'ajuntament pretén cobrar els 735,000€ d'entrada més un canon anual per us del cementiri, tot això s'ha de repercutir en els preus o en les pèrdues. El contracte amb l'empresa privada demana que aquesta assumeixi les inversions (només en la primera fase del cementiri ja són 2,877,337€) i que a més pagui (ja ha pagat) 735,000€  a l'ajuntament. És a dir un total de 3,612,337 € d'inversió mínima. Per tal que a l'empresa li surti a compte necessita 300 enterraments anuals. A Vilassar de Dalt hi ha 65 defuncions a l'any. Per tant espera poder utilitzar el crematori per rebre el 80% dels seus ingressos amb difunts de fora el municipi. I si tots aquests ingressos no arriben? Cap problema, el municipi es fa càrrec de les pèrdues de l'empresa.
  • Una concessió a 50 anys significa que durant més de dues generacions una ubicació privilegiada del nostre poble queda ocupada per un negoci privat en condicions també privilegiades.
  • Pel que fa al crematori, els estudis teòrics d’emissions presentats a la comissió no son concloents i reconeixen que l’efecte de la instal·lació sobre l’entorn no seria nul, malgrat les afirmacions inicials de l’equip de govern. En particular, el crematori seria la principal font de mercuri del municipi. El fet que no hi hagi una normativa europea sobre aquestes activitats ni estudis científics oficials fiables alimenten els dubtes sobre els efectes a llarg termini sobre la salut que se’n poguessin derivar, com en qualsevol altra activitat contaminant.

En resum: diem sí a una consulta on es pugui decidir sobre tots els aspectes del projecte.
Ja n'hi ha prou de pagar escoles concertades mentre la pública té deficiències materials, de consorcis sanitaris on utilitzen instal·lacions pagades amb els diners de totes per usos privats, de lloar el que anomenen «col·laboració publico-privada» on el que fa un bon negoci és el privat i el públic paga en forma de retallades. En aquest cas és més greu, es demana al privat que financi l'ajuntament a canvi d'assegurar-li un negoci lucratiu durant 50 anys (o via preus o via compensació per pèrdues).
Realment tenim un problema de finançament del municipi, però la millor manera no es vendre'ns la casa i anar a lloguer sinó estalviar i gastar el que sigui estrictament necessari. I una manera d'estalviar és municipalitzant on els serveis costen com a mínim un 25% menys.
Sí a un servei públic de cementiri que compti amb el consens de les veïnes. No a aquest projecte de Complex Funerari.