Resum del ple de març 2016

1. Aprovació de les actes de la sessió de 22 de desembre de 2015 i de 25 de febrer de 2016.

S'aproven les actes per unanimitat de tots els grups.

2. Informe anual de la Defensora de la Ciutadania.

Es retira de l'ordre del dia la presentació de l'informe i es trasllada al ple del mes d'abril.

3. Donar compte dels canvis produïts en el cartipàs.

El govern municipal explica el canvis al cartipas (disptribució de resposnabilitats entre les persones regidores que estan al govern). El més important és l'assumpció per part d'en Pau Morales de les competències de Cultura i Festes que fins al moment estaven sota la tutel·la de la Paula Lloret.

4. Donar compte de la signatura del conveni de col•laboració per a l’organització i promoció del Festival Revela-T.

El passat dilluns 7 de març es va signar un conveni entre l'Ajuntament i EspaiFoto que regirà la gestió del Revela'T i la col·laboració entre l'Ajuntament i els organitzadors durant aquest 2016.

En la nostra intervenció vam criticar que ja l'any passat es va detectar un cert descontrol en les aportacions municipals. L'Ajuntament de Vilassar, o sigui el poble de Vilassar, l'any 2015 va pagar amb càrrec a tres partides del seu pressupost un total de 37.635,84 €, dels quals 6.000 € els va aportar la Diputació; la qual cosa comporta que l'ajuntament de Vilassar va pagar pel Revela't 2015, de recursos propis, 31.635,84 €. Però, a més, hi va haver una quantitat immensa de despeses no comptabilitzades que també van ser assumides per l'Ajuntament: hores de treball de la brigada, hores extres de la policia local, aigua, electricitat, neteja, una dinamitzadora cultural i una administrativa contractada per l’ajuntament per ajudar a l’organització del festival, etc. Quin cost va tenir tot això?

En total, l’Ajuntament va assumir més del 50% el cost total del Revela't 2015, però aquest finançament tan fort del festival no es va traduir en cap benefici directe pels habitants de Vilassar: ni descomptes en les entrades, ni col·laboració amb el sector de l’hosteleria.

Davant de tot això creiem imprescindible que el conveni pel Revela't 2016 asseguri que la despesa final assumida per l’Ajuntament serà la prevista inicialment i que no passi com l’any passat, que es van anar ampliant partides o creant-ne de noves, i que s'especifiqui detalladament a què aniran destinats els 20.000 €. Creiem que l’aportació de l’Ajuntament ha de ser per despeses de producció i difusió del festival, etc.; però que el sou de la direcció s’ha de finançar des de l’entitat EspaiFoto.

Des de la CUP apostem per la transparència, i en aquest sentit també considerem imprescindible que el pressupost global del festival sigui ajustat a la realitat i que sigui públic per poder valorar quin és el tant per cent que subvenciona l’Ajuntament.

El punt 14 del Conveni estipula que un cop finalitzat el Festival, EspaiFoto haurà d'entregar una memòria de les activitats portades a terme, amb inclusió d'un estudi de públics, una memòria econòmica global —amb ingressos i despeses— i una memòria de les activitats i accions realitzades en comunicació.
Des de la CUP exigim l'estricte compliment de tot això i lamentem que no s'hagi fet constar una data màxima pel lliurament d'aquesta memòria, així com que np es recalqui que el seu incompliment serà causa de nulitat del Conveni i, per tant, d'exigència de les responsabilitats i de les obligacions econòmiques inherents.

Finalment, i vist que el pressupost inicial del Revela't 2016 està previst en  124.000 €, creiem que l'Ajuntament ha de deixar ben especificat que no assumirà cap responsabilitat de cap tipus, ni econòmica ni de cap altra mena, ni amb altres administracions, ni amb empreses, ni amb particulars, que vagi més enllà dels límits estipulats en el Conveni.

També vam voler manifestar que valorem molt positivament la realització del festival REVELA'T i felicitem la iniciativa portada a terme per l'entitat EspaiFoto, però critiquem que l‘equip de govern redacti un Conveni de manera confusa i poc transparent per evitar les possibles crítiques o per esquivar les possibles limitacions legals o administratives, i que no tingui la valentia de reconèixer obertament i des d’un principi el total de l’aportació econòmica que l’Ajuntament fa a aquest festival (que nosaltres vam quantificar en més de 40000€ amb les pròpies dades que ens van subministrar).

5. Canvi de representants en diferents òrgans col•legiats.

Es nomena el nou representant dels òrgans col·legiats de Cultura que passa a ser el regidor Pau Morales.

Hi votem a favor per ser un pur tràmit.

El canvi s'aprova amb 10 vots a favor (ARA Vilassar, CUP i PSC) i 3 abstencions (CiU i PP).

6. Aprovació inicial de l’Ordenança sobre habitatges buits propietat d’entitats financeres.

Valorem aquesta ordenança positivament. Una de les al·lagacions a les Ordenances Fiscals que vam presentar l'any passat, n'hi havia una que proposava gravar els pisos que estiguessin buits amb la pujada d'impostos, per aconseguir, a la llarga, que més habitatges entressin en circulació i estiguessin disposició de tohom. Aplicar aquesta mesura va costar una mica, però finalment es va aprovar.

Veiem que aquesta ordenança segueix la mateixa línia, tot i que se'ns presenten alguns dubtes i mancances. Alguns d'aquests dubtes fan referència al registre d'habitatges buits: Quins elements es tindran en consideració en aquest registre? Tipopogia d'habitatge, estat de conservació, m2? No ho sabem i és per això que hi farem propostes al respecte.

A l'article 4 es preveuen les causes que eximirien que un habitatge permanentment desocupat no fos sancionat. Alguna de les mesures, són lògiques, tot i això creiem que cal redefirnir d'una banda les exempcions, i a la vegada establir-ne de noves. A més veiem algunes mancances sobre quin serà el procediment que es preveu a l'article 7 d'aquesta ordenança quan parla dels criteris de detecció de desocupació. Creiem que no queda gens clar com es durà a terme.

També falta claredat en l'article 13 que fa referència a les multes coercitives quan se sancioni algú per tenir l'habitatge desocupat de forma permanent. Creiem que caldrà treballar-hi per delimitar les sancions de manera més entenedora. Tot i aquestes consideracions hi votarem a favor.

S'aprova la moció amb 10 vots a favor (ARA Vilassar, CUP i PSC) i 3 abstencions (CiU i PP).

7. Aprovació inicial del conveni amb la Cooperativa Obrera de Viviendas, SCCL per a l'impuls d'una cooperativa municipal d'habitatge.

Es va deixar per al ple d'abril per falta de documentació.

8. Resolució del recurs de reposició de CiU contra l’encomana de gestió del servei de recollida de residus sòlids urbans a VISERMA SLU.

Tant l'interventor com el secretar recomanen la desestimació dels arguments econòmics i jurídics del recurs de CiU, la CUP entenem que es tracta d'una batalla d'aquest grup municipal i ens abstenim en la votació.

Es desestima el recurs amb 7 vots a favor d'ARA Vilassar i PSC, 3 abstencions de la CUP i PP i 2 vots en contra de CiU. 

9. Aprovació inicial de l’Ordenança municipal de circulació vehicles i vianants de Vilassar de Dalt.

Votem a favor, ja que s'ha consensuat amb la majoria de grups municipals. Representa una disminució de la quantia de les infraccions lleus i contempla la possibilitat de revisió de sancions per educació viària.

La nova ordenança s'aprova inicialment amb 11 vots a favor (ARA Vilassar, CUP, PSC i PP) i 2 abstencions (CiU).

10. Modificació l’Ordenança Fiscal d’Activitats, nº 7, relativa a “La prestació dels serveis d’intervenció administrativa en l’activitat dels ciutadans i les empreses, a través del sotmetiment a prèvia llicència, comunicació prèvia o declaració responsable i pels controls a l’inici de les activitats”.

La intenció és actualitzar determinades ordenances fiscals que es troben molt desfassades. Ens abstenim de l'aprovació inicial tal com vam fer el seu dia amb la resta d'Ordenances Fiscals.

La moció s'aprova amb els 7 vots a favor d'ARA Vilassar i les abstencions de CiU, la CUP, PSC i PP.

11. Moció del grup municipal socialista pel que fa als acords de la Conferència sobre el Canvi Climàtic de Paris 2015.

Malgrat els resultats de les cimeres sobre el canvi climàtic són decebedors, ja que els poders econòmics de què els govern són deutors bloquegen qualsevol canvi real, sí que es poden prendre mesures a nivell municipal que afavoreixin aquest canvi. Votem a favor.

La moció s'aprova per unanimitat de tots els grups municipals.

12. Moció de la CUP per a la retirada d’honors a Felip VI i a tots els membres de la Casa Reial Espanyola.

Amb aquesta moció volem expressar tres coses. En primer lloc, el rebuig a tota forma d'estat en què el seu màxim representat no sigui elegit pel poble. En segon lloc, posar fi al vasallatge a aquesta monarquia restaurada per Franco un cop va triomfar la seva traïció a la legalitat republicana. I en tercer lloc, refermar la voluntat de sobirania dels PaÍsos Catalans i la nostra negativa a ser súbdits d'aquest rei ni de cap altre sobirà espanyol. També vam demanar valentia als altres grups per votar-hi a favor.

La moció s'aprova amb els vots a favor d'ARA Vilassar i la CUP, les abstencions de CiU i PSC i el vot en contra del PP.

13. Moció que presenta el grup municipal CUP Vilassar de Dalt per revisar i actualitzar el Pla Municipal d’Igualtat de Gènere.

Volem renovar el compromís del municipi per la igualtat de gènere a través del pla municipal i per això hem elaborat aquesta moció en col·laboració amb un grup feminista local.

La moció s'aprova per unanimitat de tots els grups municipals a excepció del PP que s'absté.

14. Moció del PP en defensa de les diputacions i en contra de la seva desaparició.

Un cop més, el Partit Popular s'entesta a presentar mocions que defensen un model de país que no només està molt allunyat del que defensa la CUP, cosa que seria segurament normal per la distància ideològica que ens separa, sinó que va en direcció contrària a la voluntat molt majoritària de la ciutadania catalana i al que històricament s'ha defensat aquí sempre que ha existit una mínima oportunitat de desenvolupament democràtic.

Caldria recordar al PP que les diputacions provincials, tal com les coneixem ara, són producte d'una divisió del territori feta d'esquena a la població i a les realitats locals, amb voluntat centralista i uniformitzadora. En això li hem de donar la raó a la moció: l'organització provincial, en tant que negació de les realitats nacionals presents, ha estat cabdal en la creació d'una «nació» fabricada precisament per fer­les desaparèixer. 

Mentre a les Corts de Cadis, que tant reivindiquen, encara existeixen les Diputacions del Principat, la valenciana i la mallorquina, la posterior divisió provincial, com hem dit, intenta esborrar l'existència de la nació catalana en el seu conjunt. Tots els catalanismes han intentat des d'aleshores reprendre una organització més arrelada al país, mancomunant les diputacions i amb el reconeixement de les comarques a la Generalitat republicana i a l'Estatut del 1979 que, per cert, tant defensen ara. No és un detall menor que una de les primeres lleis aprovades pel Parlament restaurat el 1980 fos la «Llei de transferència urgent i plena de les diputacions a la Generalitat» que va ser declarada inconstitucional l'any següent. 

Si parlem en concret de l'estat actual de les diputacions provincials catalanes, podem dir que s'han convertit en uns ens opacs, on es gestionen ingents quantitats de diners de manera discrecional i on els partits polítics col∙loquen tota mena de paràsits. En aquest sentit, caldrà seguir de prop l'Observatori Ciutadà de la Diputació de Barcelona, que ja ha començat les seves investigacions gràcies en part a què ara la CUP és present a la corporació provincial amb l'únic propòsit d'aixecar catifes.

Com veiem i en resum, qualsevol intent de sobirania que es fa, encara que sigui un detall tan aparentment menor com l'organització territorial interna d'una autonomia, té davant la dreta immobilista espanyola (i també, per què no dir­ho, perquè el nacionalisme espanyol és profundament transversal, l'esquerra majoritària). Dins del procés de recuperació de les sobiranies, de totes elles, la independència de l'Estat Espanyol és no ja un desig, és una necessitat, i només desobeïnt les lleis injustes ho aconseguirem.

La moció es rebutja amb els vots en contra d'ARA Vilassar, CiU, la CUP i PSC, i el vot a favor del PP.

15.Assabentar dels Decrets d'Alcaldia
16. Precs i Preguntes

Preguem que a la cantonada de Cal Doctor amb Riera Salvet se senyalitzi correctament, també comentem que a sota del CAP la vorera està mal acondicionada. Això ha provocat un accident i a una persona se li han trencat les ulleres, aquesta persona voldria ser indemnitzada del trencament. Demanem que es facin descomptes al Revela-T per als nostres convilatans. L'equip de govern contesta que gestionaran aquests temes.
També preguntem a què és degut el canvi de criteri segons el qual el refugi d'animals, inicialment projectat per a gossos i gats, ara no recull gats. El govern contesta que no hi ha canvi de criteri, consideren que és un tema de fases, per al 2017 pensen fer una gàbia per a gats. 
Fiinalment, preguntem al voltant del procés de selecció d'una plaça de tècnic per la via d'urgència que no considerem es va fer amb prou publicitat ni amb claredat. No hi era a la web municipal ni al servei municipal corresponent estaven informats. La regidora ho nega i farà resposta per escrit.