Ple extraordinari de juliol

Des de la CUP de Vilassar ens hem proposat de realitzar un exercici de transparència democràtica i d'acostament dels temes que es duguin a debat al ple, així com de les decisions que allà s'hi prenguin perquè entre tots i totes estiguem al dia i siguem conscients de les decisions polítiques adoptades al nostre municipi. És amb aquesta voluntat que a la nostra pàgina web anirem adjuntant tota la documentació de què disposem de la manera més acurada possible, així com els nostres propis posicionaments.

El propassat dijous es va celebrar el primer Ple després de la presa de possessió, que va tenir caràcter d'extraordinari. En el primer punt de l'ordre del dia es va tractar la creació i composició de la Comissió Informativa General i la Comissió Especial de Comptes, òrgans del consistori en què participen tots els grups. Es va aprovar per unanimitat. La regidora i portaveu del Grup Municipal de la CUP Teia Àlvarez serà la nostra representant a l'Informativa i l'Enric Miralles ho serà a la de Comptes.

En el segon punt de l'ordre del dia del ple es va tractar la periodicitat de les sessions ordinàries del Ple i la Junta de Govern. En aquest punt la CUP vam demanar la modificació d'un dels punts obrint la porta a què el Ple de l'Ajuntament pugui realitzar-se tant a la sala de plens com a qualsevol altre espai correctament condicionat, amb el propòsit d'acostar el Ple a la gent. La proposta de la CUP va ser discutida per part d'alguns grups municipals però finalment aprovada per tots menys el del PP.

En el tercer punt de l'ordre del dia del Ple es va tractar l'establiment del règim de dedicació, retribucions i indemnitzacions dels membres de la corporació. Com vam expressar a la sessió, el codi ètic de la CUP estableix un topall de 2,5 vegades el SMI per als càrrecs amb dedicació exclusiva, que seria actualment de 22701€ anuals. Per tant, un electe de la CUP amb una dedicació parcial aproximada del 60% com l'aprovada pel govern cobraria un màxim de 13620€ anuals. En canvi, l'alcalde (remarquem, dedicació parcial) supera aquest valor amb un sou de 23000€ anuals.

Valorem positivament la contenció del total de sous i dietes de l'equip de govern, tenint en compte que a l'exercici 2011-2015 van pujar entre un 5 i un 7% amb respecte al 2007-2011. No obstant això, hem de dir que les dietes per als dos regidors de l'equip de govern sense dedicació constitueixen un veritable sou encobert. No entenem per què les assistències a  les sessions de la Junta de Govern es pagaran a 420€ (i recordem que n'hi ha dues al mes) quan l'assistència al Ple, màxim òrgan de decisió, es pagarà a 300€. En resum, veiem que els regidors de l'equip de govern sense dedicació parcial ni completa acabaran ingressant pràcticament el mateix que els regidors amb sou. Aquesta manera de fer resulta, si més no, poc transparent i la considerem una mala manera de començar el mandat. Així mateix com haver convocat un ple extraordinari sense la documentació preparada en aquest punt i que es va haver d'ajornar per aquesta causa. Esperem que a partir d'ara se sigui més curós en aquests temes.

Per tot això no vam votar a favor de la moció, que va ser aprovada amb 8 vots a favor (ARA i PSC) 3 en contra (CUP i PP) i dues abstencions (CiU).

Pel que fa a les retribucions que la regidora i el regidor de la CUP rebran en funció de les assistències a plens i comissions, tal com vam dir a la campanya electoral no se les quedaran sinó que es posaran en un compte de l'organització i serviran per fer activitats, igual que les retribucions directes al grup municipal, les quals estan limitades en el seu ús i fiscalitzades pel propi ajuntament. De tot això retrem comptes a la nostra web. Dels mitjans materials que l'ajuntament posa a la nostra disposició renunciem als dos mòbils i només utilitzarem un portàtil dels dos que es posen a la nostra disposició. La nostra voluntat és que aquest material estigui disponible en préstec per a les entitats del poble. Per a l'exercici de les nostres funcions utilitzarem el local de l'oposició, l'ordinador de sobretaula i la impressora, així com els correus electrònics.

Tot això ho fem amb un doble propòsit. El primer és donar exemple d'austeritat en l'exercici dels càrrecs públics, consumint únicament allò que necessitem, i més tenint en compte l'estat lamentable de les finances municipals. El segon és ser solidàries amb la majoria de treballadores d'aquest país, que han perdut la seva feina o han vist com el seu poder adquisitiu minvava aquests últims anys de manera dràstica. No oblidem que el sou més freqüent frega els 15000€ segons les estadístiques, i que els contractes amb sou de temps parcial i amb dedicació real a temps complet estan a l'ordre del dia.

En el quart punt de l'ordre del dia del Ple es van nomenar els diferents representants dels grups municipals a les comissions de seguiment que s'estableixen amb un caràcter permanent i van quedar pendents aquells òrgans en que hi ha un únic representant de l'oposició per desacord en el mètode d'elecció. Aquest punt es va aprovar per 12 vots a favor i un en contra (la portaveu del PP no estava d'acord en què les persones membres del Consell de Joventut no puguin tenir més de trenta anys).

També es va informar dels portaveus de la composició dels grups municipals i dels seus portaveus, així com dels decrets d'alcaldia relatius al cartipàs municipal (l'estructura de govern de l'ajuntament). Aquests punts no tenen votació.

Finalment cal esmentar que el mateix dia a les 19h es va celebrar la Junta General de Viserma, serveis i manteniments SLU, la qual es compon de tots els regidors i regidores. Es van cessar tots els membres actuals i se'n van designar els nous càrrecs:

• President, Xavier Godàs, Vicepresident: Benet Oliva. Tots dos seran Consellers Delegats.
  • Membres del Consell d'Administració: Ferran Lorca per ARA. Per l'oposició només van acceptar ser-hi presents el PSC i la CUP. Per part nostra hi anirà el company Jesús Sanchez-Marin.

Així mateix es va acordar que no hi haurà cap remuneració per assistència a les reunions d'aquest Consell.

El proper ple serà l'ordinari de juliol i es farà el dia 23.

NOTA: els documents adjunts són els rebuts abans de la realització del ple. Poden haver variat durant la realització d'aquest i per tant seran substituïts quan tinguem l'acta del ple.