Ple municipal del mes d'octubre

A continuació us deixem el resum del ple celebrat el passat dia 29.

1. Aprovació de l’acta de la sessió ordinària de 23 de juliol de 2015.

S'aprova l'acta per unanimitat de tots els grups.

2. Aprovació inicial de les Ordenances Fiscals de 2016.

Intervenció de la CUP al Ple:
"Avui a aquest Ple del mes d'octubre es porta a debat les Ordenances Fiscals, que marcaran quins impostos, taxes, preus públics s'establiran i que tota la ciutadania de Vilassar haurà de fer-hi front a partir del 2016.

L'aprovació que avui es porta al Ple regula les obligacions impositives que tota la població de Vilassar ha d'afrontar perquè aquest Ajuntament pugui desenvolupar les seves activitats diverses, com per exemple la prestació de serveis públics bàsics, desenvolupar programes d'atenció social o polítiques diverses. 

Segur que molts dels que avui ens escolteu haureu sentit a parlar del finançament local i la necessitat de la reforma integral del sistema de finançament local. Els ingressos dels que l'Ajuntament pot disposar estan fortament condicionats a les lleis que l'Estat Espanyol marca a través d'alguns articles de la Constitució Espanyola com l'article 142, com també l'article 149 i pel Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març i modificat el 30 de desembre de 2014 on s'aprova el text regulador de les Hisendes Locals (entre d'altres) i marca el que avui es porta a debat. La CUP volem denunciar que aquest sistema de finançament dels Ajuntaments és totalment injust i pervers i que en última instància la principal perjudicada n'és la població. Aquesta perversió es produeix quan, per una banda, els Ajuntaments han de nodrir-se de l’impost sobre la construcció i sobre la plusvàlua (que no és més que un impost sobre l’especulació), i que provoca que a la pràctica els Ajuntaments tinguin més finançament com major sigui l’especulació i la construcció, i aquí Vilassar de Dalt en som un bon exemple amb la gestió que han dut a terme anteriors governs del Grup d'Esquerres portant-nos fins a dia d'avui a tenir un deute viu de 25.059.127M€ [2.221€ de deute per habitant] segons dades publicades el passat 18 d'octubre al diari ARA, estant a la posició nº5 d'Ajuntaments endautats de poblacions de més de 7000 habitants.  
I, per altra banda, patim un doble problema i  és que l’Estat transfereix als municipis una quantitat de diners (que prèviament els hi hem aportat) i que es calcula, entre d’altres pel volum de població, però que depèn dels ingressos –i de les previsions d’ingressos- que l’Estat fa respecte els impostos que recapta, com l’IRPF i l’IVA. 

A més, aquests càlculs no tenen en compte la quantitat ni la qualitat dels serveis que els Ajuntaments ofereixen a la població i val a dir que a Vilassar en tenim uns quants. 

Demanem a més que tots els partits que aquí estan representats i la societat civil que així ho vulgui, prengui les mesures corresponents per treballar i exigir a l'Estat Espanyol que retorni d'una vegada els imports de més que se'ls ha ingressat en exercicis anteriors (2008 i 2009) i que a dia d'avui no han estat retornats a la població.

És per tot això que la CUP demanem un trencament amb l'actual situació d'espoli fiscal amb el que l'Estat Espanyol ens manté presoneres i un trencament amb aquestes regles del joc injustes que ens priven d'establir un sistema de finançament ètic i socialment just per a totes les catalanes i vilassarenques.

Deixant el context nacional aclarit i avançant cap el municipalisme que a la CUP ens caracteritza, entrem en matèria i passem a debatre les OOFF d'aquest 2016 que avui es sotmeten a votació inicial, i tota aquella persona que vulgui hi podrà fer al·legacions en el període d'exposició pública que s'obrirà durant 30 dies hàbils a partir de la publicació d'aquest acord al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i després d'aquesta votació. 

Però per debatre-les cal que posem de relleu una petita evolució del finançament local:

Al llarg dels anys la CUP hem observat com el finançament local ha anat minvant a causa de l'actual context econòmic. Els Ajuntaments i també el de Vilassar, havien escollit seguir el model imperant de finançament, recaptant a través de l'impost  (avui irrisori) sobre Construccions, Instalacions i Obres, -afavorint dur a terme polítiques públiques que proritzessin l'especulació urbanística i el trinxament del territorit-, com també a través de l'Impost sobre Béns Immobles i el cobrament de les Plusvàlues essent principals fonts d'ingressos municipals. Aquesta manera de fer ha provocat a la vegada un molt baix efecte redistributiu de la riquesa, o dit d'una altra manera una poca progressivitat al gravar de forma similar a tots els contribuents. 

Cal tenir present una altra pràctica que els anteriors governs municipals han dut a terme com per exemple l'externalització de serveis. El Ple de 27 de juny de 2013 van aprovar la creació d'un nou servei funerari municipal amb la voluntat expressa de ser seguidament externalitzat i així aconseguir recursos extraordinaris. Al no dur a terme el complex l'Ajuntament i en conseqüència el pobel va pagar 299.965,88€ per poder recuperar la pau social al municipi, enlloc de destinar-los a la prestació de serveis públics i de qualitat. La CUP no aposta per la privatització de serveis públics. 
Una altra característica d'anteriors equips de govern per aconseguir ingressos extraordinars ha estat les cessions de sòl públic a empreses privades, com va ser el cas Ca Nolla i de Sorli Emocions cedint el terreny a l'empresa per un període de 50 anys. L'Ajuntament en el Ple de 7 d'abril de 2015 demanava a Sorli que fés un avançament dels diners que l'Ajuntament hauria hagut d'anar cobrant, per valor de 187.527,43€ per retornar el cànon concessional més l'indemnització a l'empresa Complex Funerari SL. 

Des de la CUP de Vilassar no entenem perquè no es fa a la vegada l'aprovació de les Ordenances Fiscals i dels Pressupostos. Ens preguntem com es pot donar per bo un  augment o disminució de les taxes sense saber si serà suficient per poder prestar els serveis. En canvi, fent-ho a la vegada es podrien ajustar les ordenances i els pressupostos de manera més acurada.
Des de la CUP hem pogut veure en aquestes OOFF que a través dels impostos directes com l'IBI, IVTM, IAE,etc es preveuen ingressos per valor de 4,8M€ representant el 47,42% dels ingressos municipals. En molts dels casos els tipus de gravàmen no s'han modificat respecte les OOFF de 2015,  la pujada ja es va notar al pas pel 2014. 

Tot i això sabem que podem aplicar una política fiscal molt més justa i que ens ajudi a fer una millor redistribució de la riquesa, o si més no, de la pressió fiscal que cada vilassarenca haurà de suportar cara aquest 2016. 

Una de les primeres propostes de la CUP Vilassar és la d'estudiar la possibilitat d'establir una major progressivitat en l'Impost de Béns Immobles: Les companyes de la CUP de Berga, van aconseguir augmentar alguns trams, d'acord amb la legislació, amb un gravàmen de l'0,91% per aplicar al 4%, el de més valor cadastral, llevat dels d'ús residencial fent que l'increment de recursos que se n'obtingués, anés destinat a subvencionar la resta de contribuents. Un exemple de la  redistribució podria ser una subvenció d’un 50% als habitatges amb menor valor cadastral (fins a 40.000 euros); d’un 25% als de 40-60.000 euros, i d’un 10% als de valor cadastral d’entre 60.000 i 180.000 euros. Tenint també en compte criteris de renda i que només puguin accedir als ajuts les propietàries d’un sol habitatge de primera residència. 

Seguint amb l'Impost de Béns Immobles no estem d'acord amb la bonificació del 50% de l'impost que estableix l'equip de govern a aquelles empreses de d'urbanització, construcció i promoció immobiliària i que les vivendes resultants no figurin dins de l'immobilitzat de l'empresa. Pensem que si un sector de Vilassar s'urbanitza i els constructors tenen la possibilitat de vende'n els habitatges i aconseguir-ne el benefici, que tributin com qüalsevol altre vilassarenca que ha d'afrontar l'IBI de casa seva.

L'ordenança de l'IBI preveu una escala de bonificacions per a famílies nombroses segons el Salari Mínim Interprofessional, caldria afegir segons el nostre criteri que les bonificacions també s'establissin per a famílies en situació de risc o atur, sempre i quant aquestes vivendes no estiguin llogades.

A la vegada la CUP som partidàries de poder penalitzar amb un increment de l'IBI aquelles vivendes que una vegada es realitzés un cens dels habitatges buits a Vilassar es declaréssin buides per un any o més. Sabem que el govern de l'Estat Espanyol esta vetant aquesta possibilitat i davant d'aquest fet proposem estudiar la possiblilitat de bonificar l'IBI d'aquelles propietats que entrin dins el projecte de Mesoveria Urbana per facilitat l'accés a l'habitatge per aquelles persones amb menors recursos.

Pel que fa a l' Impost Vehicles Tracció Mecànica i l' Impost sobre l'Activitat Econòmica: demanem que l'Ajuntament recuperi la funció plena de recaptació voluntària i executòria sobre aquest impost, per aconseguir que la Diputació de Barcelona no ens el gestioni i a la vegada no ens cobri per aquest servei.

La CUP proposem:

- Establir una bonificació diferenciada, major pel vehicles elèctrics i menor pels vehicles diessels.

- Per l'Impost de Construccions Instalacions i Obres establir bonificacions per l'instalació d'energies alternatives a les vivendes.

- Per la Taxa de Subministrament d'Aigua: les persones que per motius econòmics no puguin fer front al pagament del servei, no hagin de pagar la taxa de reconnexió en cap cas prèvia valoració de serveis socials.

Valorem que la Taxa d'Assistència a la Llar d'Infants Municipal és una taxa molt elevada i és de les llars d'infants més cares del Maresme. Per això des de la CUP estudiarem la taxa i presentarem les al·legacions oportunes.  

Pel que fa la Taxa Centre Obert i Casals: no tenim clar, segons està escrit a l'ordenança quins horaris són els que marquen les tarifes. No estan desglossats els imports de cada franja horària de casals. Es podria especificar  milor?

Volem esmenar a l'ordenança on s'estableixen els preus públics per falques publicitàries de l'organisme autònom de l'emisora municipal,  es suprimeixi la paraula organisme autònom ja que no existeix com a tal. A la vegada creiem que falten preus més econòmics pels comerços de Vilassar, ja farem al·legacions en aquest sentit.
A la taxa per la prestació de serveis i aprofitament especial dels edificis municipals i utlització de material, creiem que totes les entitats sense ànim de lucre no han d'assumir cap cost, ni tan sols el de la neteja.

En el text que es porta a aprovació, en la seva relació de fets esmenta que les lleis que l'Estat Espanyol ens imposa prioritzen el pagament del deute per sobre del pagament dels serveis necessaris per la ciutadania, i que aquest fet, deixa poc marge de maniobra a unes polítiques fiscals progressives que permetin una major distribució de la riquesa. En aquest punt no hi estem del tot d'acord: 
És cert que cal independitzar-nos i gestionar-nos sense la tutela de l'Estat Espanyol. Tot i axò la CUP veu avui una oportunitat més per capgirar la llògica de lleis espanyoles que tenen una clara vocació de servei al mercat, aprofitant l'actual marc legal i ampliant la progressivitat d'aquells impostos, perquè aquells qui més tinguin, siguin aquells qui més paguin, i que l'esforç del 10% de la població amb més recursos, es solidaritzi amb el 90% restant. 

Tenim marge i ho podem fer. És per això que la CUP demanem que es replantegin algunes mesures de les que avui s'aproven i es treballi des d'aquest Ajuntament a favor de la classe treballadora del nostre poble. 

Per tot això la CUP votarà en contra"

Les ordenances s'aproven amb 7 vots a favor de l'equip de govern (ARA), 4 vots en contra de CiU i CUP i 2 abstencions de PSC i PP.

3. Resolució d’al•legacions i aprovació del Compte General de 2014.

Després de sotmetre's a informació pública durant el temps establert i sent informat favorablement per la Comissió Especial de Comptes s'aprova definitivament el Compte General de 2014. Es desestimen les al·legacions del grup municipal de CiU.

La CUP s'absté al no estar present a l'Ajuntament durant l'exercici 2014

El compte s'aprova definitivament amb 8 vots a favor (ARA i PSC), 2 abstencions (CUP) i 3 vots en contra (CiU i PP).

4. Sol•licitud de baixa de la Federació de Municipis de Catalunya.

Actualment, Vilassar de Dalt és soci de les dues associacions de municipis que presten serveis molt similars. L'Ajuntament opta en aquest cas per deixar de formar part de la Federació, de qui s'ha anat allunyat progressivament. 

La CUP vota a favor de la sol·licitud de baixa.

S'aprova la moció amb 11 vots a favor d'ARA, CiU i CUP i 2 vots en contra de PP i PSC.

5. Aprovació del Conveni marc de col•laboració entre el Servei Català de Trànsit i l'Ajuntament de Vilassar de Dalt en matèria de seguretat viària, i de l’annex per a la redacció d'un Pla Local de Seguretat viària per a l’Ajuntament de Vilassar de Dalt.

Es proposa un conveni de col·laboració pel qual el Servei Català de Trànsit es compromet a realitzar aquest 2016 un Pla Local de Seguretat Viària sense cap cost per l'Ajuntament i que identifiqui els punts més perillosos i conflictius del poble i aporti indicacions per minimitzar riscos. L'Ajuntament es compromet a facilitar la informació d'accidents al terme municipal i a dur a terme les accions que proposi el pla.

S'aprova la moció per unanimitat de tots els grups.

6. Suport al president Mas, l’exvicepresidenta Ortega i la Consellera Rigau amb motiu de la seva imputació per l’organització del 9N.

Moció presentada per ARA Vilassar i CiU com a suport als imputats pel procés participatiu del 9N.

Intervenció de la CUP al Ple: 
"L'encausament del President de la Generalitat i de dues conselleres pel procés participatiu del 9N és clarament un judici polític promogut pel govern central i per la ultradreta espanyola. Ens sembla un atac contra la sobirania del poble català i contra els drets democràtics, a banda de ser una absurditat jurídica. No obstant això, s'han produït al país diferents processos de repressió de les llibertats, com ara judicis a vaguistes, als encausats per l'encerclament del Parlament, i d'altres, en els quals els mateixos que ara s'escandalitzen s'han presentat com a acusació. Per tant la nostra posició es de solidaritat amb tots els encausats per exercir les llibertats individuals i col·lectives, no només amb el President i les seves conselleres."

La moció s'aprova amb 11 vots a favor (ARA, CiU i CUP) i 2 en contra (PP i PSC).

7. Nomenament de representant de l’Ajuntament al Consell de Participació de Centre de l’Institut Torremar.

Es proposa Maria Lluïsa Ruhí, regidora de Serveis Socials, Educació i Benestar com a representant de l'Ajuntament. S'aprova la proposta per unanimitat.

8. Moció del PSC per no judicialitzar la política a Catalunya.

Aquesta moció, presentada pel PSC, reclama l'obertura d'un procés de diàleg entre l'Estat i la Generalitat per l'encaix de Catalunya i Espanya, manifesta que la celebració del 9N no hauria de tenir conseqüències judicials i demana respecte per les actuacions de les institucions judicials.

La CUP hi vota en contra al no estar d'acord amb algunes de les propostes d'acord. La moció no s'aprova amb 12 vots en contra (ARA, CiU, CUP i PP) i 1 vot a favor del PSC.

9. Moció del PSC amb motiu de l’augment d’assassinats masclistes dels darrers mesos.

La moció denuncia l'augment d'assassinats masclistes els darrers mesos al conjunt de l'Estat i proposa intensificar les actuacions de prevenció i atenció a les dones que pateixen maltractaments des de les institucions, especialment les municipals.

La CUP hi vota a favor remarcant la seva ideologia feminista i emplaça al Ple a actualitzar el Protocol Municipal d'Abordatge contra la violència Masclista i el Pla Municipal d'Actuació per a la Igualtat de Gènere al ser del 2011 i estar signat per l'anterior alcalde i regidora d'anteriors equips de govern.

S'aprova la moció per unanimitat de tots els grups.

10. Assabentar dels Decrets d’Alcaldia.

11. Precs i preguntes.

La CUP reclama a l'Ajuntament que fomenti les tradicions pròpies catalanes com la Castanyada enlloc de fomentar el Halloween.
Demana que prengui mesures per  evitat l'aparcament de cotxes a les voreredes del C/ Mestra Viladrosa /  Carrer Nou impedint el pas de la gent direcció el CAP.
Demana la documentació econòmica sobre el festival Revela-t.

 

NOTA IMPORTANT: annexem a la notícia els documents tal com ens van ser subministrats abans de la realització del ple.