Últims pressupostos del mandat: dubtes i incompliments

Article al "Punt de Trobada" número 12, novembre 2022

Ens abstenim als pressupostos

L’any passat vam votar favorablement als pressupostos ja amb la mirada en el procés final de creació de l’empresa municipal d’aigües i amb un acord concret de tres punts, dels quals se n’ha complert només un al 100%, el de l’augment de subvencions a entitats en concurrència competitiva. El punt relatiu a les tarifes de Can Roura no s’ha complert tal com el teníem signat. Per últim, mentre que vam acordar comprar almenys tres habitatges finalment han estat dos ja que al concurs es va pagar més car del previst. Fa un any pensàvem aleshores que amb la modificació de l’ordenança de subvencions es garantiria de manera definitiva la transparència sobre el conveni del festival revela-t però ni l’ordenança ni el conveni s’han complert sense que l’equip de govern hagi intentat corregir-ho. Per una altra banda, el compromís per tal de garantir el 30% d’HPO a tots els plans urbanístics es contradiu amb la modificació del de Can Tarrida.

No obstant això, cal engegar l’empresa pública de les aigües amb els mínims entrebancs i, encara que es podria trobar la manera de fer-ho amb pressupostos prorrogats, seria un camí no exempt de problemes. També valorem el que hem aconseguit: després de molts anys de demanar-ho, es consoliden les partides per adquisició d’habitatge públic i les subvencions a entitats i, per fi, es farà la cobertura de les pistes que permetrà un millor ús per part dels clubs esportius durant tot l’any.

La nostra abstenció als pressupostos pretén esvair el perill que es prengués com a excusa la falta de pressupost. Des d’ara mateix, deixem clar que una pròrroga de la concessió de l’aigua seria un fracàs i ho entendríem com un engany, no només al nostre grup sinó a tot el poble.

El necessari reglament dels Pressupostos Participatius

Els pressupostos participatius han estat un èxit a Vilassar pel que fa a la quantitat i qualitat de projectes, de la qual cosa ens n’alegrem ja que són una reivindicació cupaire des de sempre. No obstant això, s’han detectat alguns defectes que qüestionen els drets de participació i les garanties democràtiques del procés. No està clar qui decideix l’acceptació de les propostes. Els criteris no són clars (p.e. no s’entén la diferència entre «millora» i «manteniment»). Entre les propostes acceptades n’hi ha que ja formen part de les obligacions de l’ajuntament. No hi ha un òrgan que faci un seguiment del procés i la responsabilitat recau en una empresa externa. Les reclamacions no tenen una via normalitzada i els càrrecs polítics intervenen a respostes que haurien de ser tècniques. L’anonimat de les propostes no evita la possibilitat de favoritisme. Finalment, el vot telemàtic té deficiències evidents de garanties i seguretat.

De bon començament de mandat hem demanat l’elaboració d’un reglament. Com que per part de l’equip de govern s’han ignorat aquestes peticions, hem pres la iniciativa i hem proposat al ple la seva elaboració amb un text base. Ara toca posar-se a treballar totes juntes per tal que a la pròxima edició la transparència sigui la norma tal i com tocaria.