A Vilassar, l’aigua, de totes

Article al "Punt de Trobada" número 10, abril 2022

Al ple extraordinari del 17 de març va començar la plasmació pràctica del que ha estat per a la CUP un element fonamental del nostre programa. Efectivament, ja al mandat anterior (el 2017) vam aconseguir aprovar una moció que volia estudiar rescatar la concessió donada l’any 72 a sorea, tot i que la comissió corresponent no es va engegar mai. Només començar l’actual mandat, l’octubre del 2019 es va aprovar per unanimitat la nostra moció per engegar el procés, i uns mesos més tard començaven els treballs d’un grup presidit per la nostra portaveu que van desembocar en la comissió d’estudi que ha produït els informes necessaris. Hem de constatar la col·laboració entre tots els grups, els veïns i tècnics participants i donem les gràcies a tothom per la bona feina.

L’aigua és un element indispensable per a la població i els ecosistemes, és un bé essencial per la vida i el proveïment de l’aigua és un servei mínim, obligatori i de competència municipal. La CUP sempre hem defensat que un bé de primera necessitat havia d’estar en mans públiques. A diferència de la privada, orientada al benefici mercantil, la gestió pública ofereix:

• Gestió més democràtica i participativa: òrgans de participació ciutadana en el propi consell d’administració o de la comissió de seguiment, així com mecanismes de transparència i de control.
  • Gestió que fomenti polítiques mediambientals i de sostenibilitat: que incentivin l’ús responsable i racional de l’aigua, polítiques de reutilització i d’aprofitament dels recursos naturals propis (aqüífers, pous) que incideixin positivament en el canvi climàtic.
  • Gestió on s’apliquin polítiques socials: que impedeixin els talls de subministrament o estableixin tarifes més econòmiques a col·lectius vulnerables (tarificacions socials, etc...).
  • Gestió sostenible i eficient: més optimitzada i econòmicament més viable amb la gestió pública, ja que no hi haurà el marge de beneficis que tota empresa privada aplica.

La tendència actual a la remunicipalització de serveis és imparable: a Vilassar recentment es va remunicipalitzar el servei de neteja i s’ha constatat l’estalvi econòmic que representa. Anys enrere, en canvi, l’externalització de serveis era plenament assumida per la majoria de forces polítiques com una millora del servei i de preus més barats, cosa que s’ha demostrat falsa. Vilassar s’incorpora així a una llarga llista de municipis entre els quals destaca Terrassa (215.517 habitants) o altres poblacions catalanes com Mataró, Manresa, Montornès del Vallès i Arenys de Munt.

Benvinguda aquesta bona notícia per totes les veïnes de Vilassar.