Ple municipal del mes de gener

1. Aprovació de l´acta de la sessió ordinària de 29 d´octubre de 2015.

Després d'algunes esmenes sense major importància s'aprova l'acta per unanimitat de tots els grups municipals.

2. Encomana de gestió del servei de recollida i transport de residus sòlids urbans a l´empresa municipal VISERMA, Serveis i Manteniments, SLU.

El servei de recollida que fins ara estava externalitzat a través de l'empresa ECOVILNET passa a ser gestionat per l'empresa municipal VISERMA. Els treballadors d'ECOVILNET se subroguen com a treballadors de VISERMA. Es tracta d'un pas més en la municipalització del servei, que es prestarà a través de l'empresa pública.
En aquest punt la CUP mostrem el nostre suport ja que es continua avançant en la municipalització dels serveis públics bàsics.
El punt s'aprova amb els 9 vots a favor d'ARA Vilassar i la CUP; 3 vots en contra de CiU i PP i 1 abstenció del PSC

3. Aprovació del nou text del conveni de col•laboració per a la gestió del Projecte PAE Maresme.

L'Ajuntament forma part del projecte PAE Maresme (Projecte de Polígons d'Activitat Econòmica del Maresme) impulsat per l'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres i la Federació d'Associacions i Gremis Empresarials. Es tracta d'un projecte per fomentar el desenvolupament industrial del conjunt de la comarca.
La CUP ens abstenim argumentant:
- L'inclusió de l'Ajuntmanet al Projecte PAE Maresme va ser a la legislatura passada quan la CUP no hi érem presents.
- En aquest punt només es tracatava d'aprovar un "pla de treball" que es troba també adjuntat als documents annexos, que no delimita res de caràcter polític, si no accions que han de facilitar el treball conjunt de tots els membres que hi formen part.
Mostrem la nostra conformitat a l'impuls i foment de l'ocupació a Vilassar, però comentant que l'ajuntament haurà de vetllar perquè aquest impuls també tingui en compte l'establiment d'una indústria al poble ecologicament sostenible, a la vegada que eviti el desenvolupament del sol industrial amb caràcter merament especulatiu.
S'aprova el nou text del conveni col·laboratiu amb els 11 vots a favor d'ARA Vilassar, CiU, PP i PSC i l'abstenció de la CUP.

4. Ratificació de la modificació dels Estatuts del Consorci per a la Normalització Lingüística.

Es tracta d'un tràmit que ha de fer l'Ajuntament de Vilassar per estar adherit al Consorci per a la Normalització Lingüística.
Entenem aquest punt com una aprovació de tràmit i per tant recolzem la seva aprovació.
S´aprova el punt amb els vots a favor de tots els grups a excepció del PP que hi ha votat en contra.

6. Adhesió al Protocol general del Pla “Xarxa de Governs Locals 2016-2019”.

Es tracta d'un pas necessari perquè l'Ajuntament pugui seguir optant a subvencions de la Diputació.

S´aprova el punt per unanimitat de tots els grups.

5. Moció de la CUP demanant mesures locals i a nivell de Catalunya per fer front a l´assetjament i violències masclistes que s´estan duent a terme a la premsa i xarxes socials sobre les dones que es dediquen a l´acció política i a totes les dones en general.

Al llarg dels darrers mesos hem vist com les dones que es visualitzen a conseqüència de la seva activitat política han rebut un tracte discriminatori, amb desqualificacions diverses vers el seu cos, la seva imatge, entre d'altres aspectes i se les ha insultat, menystingut i vexat verbalment intentant desmerèixer les seves idees polítiques.
Davant d'aquest fet la CUP hem proposat aquesta moció per instar a la reflexió col·lectiva, obrir el debat sobre la necessitat d'erradicar les actituds masclistes i per emprendre mesures pràctiques.
S´aprova la moció amb els vots a favor de tots els grups municipals a excepció del PP que s'absté.

7. Moció de suport a les mobilitzacions i accions contra el Pla Hidrològic de la Conca de l´Ebre.

La CUP mostrem el nostre suport a la moció i a les reivindicacions de la Plataforma en Defensa de l'Ebre i convidem a la vegada als i les vilassarenques a participar als diversos actes que s'organitzen al llarg d'aquesta setmana.
S´aprova la moció de suport presentada per ARA Vilassar amb els vots a favor de tots els grups a excepció del PP que hi vota en contra.

8. Substitució del representant del Partit Popular a diferents òrgans de representació.

9. Assabentar dels Decrets d´Alcaldia.

10. Precs i preguntes.

La CUP hem analitzat aquests pressupostos hi hem vist tot un seguit d'aspectes que mereixen ser comentats i ho farem a través d’aquest torn de precs i preguntes:

- Prec 1: Cap grup de l’oposició ha presentat al·legacions als pressupostos, i és per això que han quedat aprovats de manera definitiva, sense el debat necessari. Nosaltres si no hem presentat al·legacions ha estat perquè tècnicament, entenem que el pressupost no presenta deficiències, i no pas per falta de ganes a nivell polític. L’aprovació inicial va ser el 22 de desembre i el període d’al·legacions va ser només de 15 dies. Qualsevol altra aprovació de menor importància que la dels pressupostos, el període d’al·legacions és de 30 dies a partir de la publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. Aquells 15 dies eren enmig de festes nadalenques. Entenem des de l’equip de govern tampoc no facilitareu la feina als grups de l’oposició perquè es fiscalitzi la vostra tasca, però entenem que aquest curt termini per poder estudiar el pressupost i poder-ne presentar les al·legacions ha provocat una manca de debat entre els grups municipals i la ciutadania. Des de la CUP venint demanat que es realitzin uns pressupostos participatius, on les entitats, i la població sigui escoltada no només en campanya electoral, perquè als pressupostos s’hi reflecteixin les seves necessitats. Aquesta demanda, no només no s’ha complert, si no que a la vegada ha negat la possibilitat de buscar el consens i la participació que aquest tema necessita. Preguem que en altres ocasions es dugui a terme un procés de participació si més no gradual, que es presentin abans els pressupostos, o bé es produeixi el debat necessari i es respecti un mínim d’un mes entre l’aprovació inicial i la finalització del període de presentació d’al·legacions.

- Prec 2: Des de la CUP veiem aquests com uns pressupostos continuistes, ja que estan emmarcats al Pla d’Ajust Econòmic i Financer 2012 – 2022. Entenem que aquest marc del Pla d’Ajust, és un limitant auto-imposat, a conseqüència d’una mala gestió política i econòmica, duta a terme fins ara per anteriors responsables polítics de l’ajuntament. L’actual equip de govern descriu que els pressupostos responen a una previsió realista de les despeses i prudent amb els ingressos. Celebrem que comencem a toca de peus a terra i no es preveguin ingressos derivats de la sessió de sòl públic a empreses privades i tampoc a través de cànons concessionals aconseguits pel pagament de milions d’euros fruit de l’externalització de serveis públics bàsics. Entenem que l’ajuntament s’ha de finançar a través dels seus ingressos normals i típics, i que ha d’evitar el camí dels ingressos extraordinaris i atípics  de l’any 2015 i anteriors on la CUP no teníem  representació a l’ajuntament.  Entenem que l’equip de govern ha anat assimilant part del nostre missatge, per iniciativa pròpia o com a conseqüència de les crítiques que hem fet des de la CUP els darrers anys. Preguem que aquests pressupostos assentin un precedent per la planificació dels ingressos, i que aquest ajuntament, no contempli més externalitzacions, privatitzacions, cessions de sòl públic, o creació de serveis públics per vendre’ls a empreses per tal d’aconseguir ingressos addicionals.

- Prec 3: L’equip de govern i el Sr. Oliva en concret, a l’últim paràgraf de l’ introducció de la memòria explicativa del projecte del pressupost del Grup Econòmic municipal (a la pàgina 12) comenten textualment “que per aquests pressupostos de 2016 s’augmenten recursos tècnics i econòmics, per a polítiques que permetin desenvolupar estratègies encaminades a generar activitat econòmica i ocupació, i a garantir la cohesió social”. Considerem que aquesta afirmació no és certa, tal i com hem pogut comprovar analitzant els pressupostos 2015 i 2016, al pressupost del 2015 la partida del foment de l'ocupació era de 100.626,60€ i aquesta mateixa, prevista al pressupost del 2016 és de 42.801,51€. Pel que fa a la generació d'activitat econòmica la CUP hem realitzat una agrupació de partides que entenem, fan referència a aquest aspecte. Al pressupost de 2015 aquestes sumaven 47.720,00€ i aquest any es veu reduïda a 18.500€ per tot el 2016. És a dir una reducció de 29.920€. Aquestes dues partides són la de Mercats que al 2015 estava dotada amb 15.100€ i aquest any ha desaparegut i la d'informació i promoció turística, que ha passat de comptar amb 32.620€ a disposar només de 18.500€. Preguem doncs que no s’afirmin coses que no son, i s’afirmi que els pressupostos de 2016 s’augmenten recursos econòmics per desenvolupar estratègies encaminades a generar activitat econòmica, i ocupació.

- Prec 4: La CUP entenem que un any més, des de l’equip de govern seguiu amb uns criteris de suport al teixit associatiu del poble totalment discrecionals i erronis. Per aquest any 2016 les entitats del municipi no rebran subvencions. Només 6 entitats del poble rebran 15.250€ per posar-ne un petit exemple. Entenem que no tot el suport al teixit associatiu es fa a base de diners, i també entenem que l’autofinançament per una organització és la base de la seva independència respecte a les administracions. No critiquem aquelles entitats o activitats que reben subvenció de l’ajuntament, critiquem que no hi hagi uns criteris ben definits on totes les entitats puguin saber si poden o no accedir a finançament públic. Critiquem que l’equip de govern decideixi “si avui te’n dono o no”, en funció del que a mi em sembli millor, i no s’estableixi un tracte igual per totes les entitats que participen de la vida associativa del nostre municipi. Preguem doncs l’equip de govern acabi amb aquesta pràctica i elabori uns criteris consensuats d’accés al finançament públic local.

- Pregunta 1: Perquè l’equip de govern no aposta aquest any per donar continuïtat a una tècnica dinamitzadora del comerç tal i com reivindica la pròpia Associació de Comerciants quan en el vostre propi programa electoral només fa 8 mesos dèieu al punt 1 de comerç i empresa: “Donarem suport al comerç, la restauració i les fires locals col·laborant amb l’Associació de Comerciants?”

- Pregunta 2: Fa qüestió d’uns mesos es va iniciar el trasllat de tots els arxius documentals, administratius i històrics a l’antic espai de la biblioteca Pau Piferrer, sobre la sala del Museu Arxiu Municipal. La CUP ja ha mostrat la seva preocupació per haver realitzat aquest trasllat sense disposar d’un estudi acurat de les necessitats i adequació de l’espai, ni del personal necessari perquè aquest arxiu funcioni correctament, ni perquè sigui degudament gestionat, ni visitat per tota la gent del poble que ho necessiti. Aquestes instal·lacions es troben a precari i observant que els pressupostos no contemplen una partida específica per a cobrir el servei de manera adequada, la CUP preguntem a l’equip de govern com ho pensa gestionar.
- Pregunta 3: Als pressupostos que l'equip de govern ha presentat, hem pogut comprovar que la despesa energèica de l'ajuntament és molt gran, a la vegada que hem vist algunes partides de despesa en relació als subministraments de llum, gens entendibles: Com pot ser que per la Casa de la Vila es destinin només 1.000€ de llum, igual que per un espai tancat com els rajolers (1000€ també) i per can Robinat 17.000€? Pensem que tots els espais municipals haurien de sotmetre's a una auditoria energètica per tal de reduir-ne els costos. Té pensat fer-ho l'equip de govern?